NS Dt406

Gesloten goederenwagen op twee vaste assen.

In 1921 bouwde Werkspoor de series E108 – E143 en E144 – E153 voor de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM). De NTM E137, voorzien van verwarmingsleidingen, werd in 1947 overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen (NS) en vernummerd naar Dt406. De NS voerde de Dt406 af in 1949, nog geen twee jaar na overname van de NTM.

In 1950 is de wagen verkocht en getransporteerd naar Nieuwe Niedorp. Hier heeft de wagen tot 1994 dienst gedaan als schuur. In hetzelfde jaar is de wagen geschonken aan de Museumstoomtram en overgebracht naar de opslag bij Corus in Beverwijk.

De NS Dt406 heeft in het Register Railmonumenten een A-status gekregen in combinatie met NS BC423, NS BC425 en NTM BC87. (De tram voor Bello)

NS Dt405 te Maarn 1948
Bello onderweg van Bergen naar Alkmaar op 30 augustus 1951, we zijn aan het werk om dit beeld weer te kunnen waarmaken in de niet al te verre toekomst. De identieke samenstelling zal dan bestaan uit loc. NS7742, rijtuigen C423, C425, C455 (Ex NTM BC87 en Bt406.
Spoor- en tramwegkaart 1931
Previous
Next
 Specificaties
Fabrikant:Werkspoor, Amsterdam.
Bouwjaar:1921.
Oorspronkelijke eigenaars:Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM), Nederlandse Spoorwegen (NS).
Verworven:1994.
Cultuurhistorische waardering:A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed.
Kerncollectie:Ja.
Bedrijfsvaardig:Nee.
Spoorwijdte:1435 mm.
Huidige locatie:Opslag te Zwaag.
Eigendom:Stichting Beheer Museumstoomtram.
Afmetingen (l/b/h) E108-E153:7460 x  2040 x 3088 mm.
Draagvermogen:10 ton.
Gewicht (leeg):5660 kg.
Historische nummers:NTM E137, NS Dt406.
Geschiedenis
1921-1947In dienst bij de NTM.
1947-1949In dienst bij de NS.
1949-1950Buiten dienst gesteld, opgeslagen.
1950-1994Verkocht, dienst als schuur in Nieuwe Niedorp.
1994Geschonken aan de Museumstoomtram en overgebracht naar opslag bij Corus in Beverwijk.

 

ontdek meer