Stoomlocomotief 23 'H.J.H. Modderman' van de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij

Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.

Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.

Lees verder…

Ze werd naar WSM-gebruik voorzien van de naam van een burgemeester (H.J.H. Modderman, Naaldwijk). In 1940 werd ze verkocht aan de suikerfabriek, waar ze – bijgenaamd ‘Dikke Bertha’ – tussen het NS-station en de suikerfabriek reed.

De locomotief werd in 1970 geschonken aan de (voorlopers van de) Museumstoomtram en ging kort daarna de zwaarste stoomtrams rijden tussen Hoorn en Medemblik. In 1979 bleek de algehele toestand van de locomotief zo slecht, dat ze buiten dienst werd gesteld. In afwachting van een toekomstige restauratie is ze opgeborgen in de loods te Zwaag.

Vanaf 2023 zal locomotief WSM 23 samen met stoomtramlocomotief RSTM2, statisch worden gepresenteerd in de nieuwe werkplaats op het terrein van Tramstation Hoorn. Beide locomotieven maken daarbij deel uit van een presentatie over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland.

Spoorwegmuseum 16 juli 1993, foto/collectie Rienk Verboon.
Foto: collectie Biezeveld
Previous
Next
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status, Register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1918
Gebouwd doorOrenstein & Koppel (Duitsland)
Fabrieksnummer: 8319
Oorspronkelijke eigenaarsDuitse industrieen;
Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM);
Suikerfabriek Zevenbergen
Verworven1970
Kerncollectie?Ja
RijvaardigNee, wacht op restauratie
Huidige locatieloods te Zwaag
Leeg gewicht21 ton
Dienstvaardig gewicht27,4 ton
Werk (stoom) druk10 atm
Watervoorraad3 m3
Kolen voorraad1,2 ton
Type stoomverdelingAllan
Trekkracht5150 kgf*
Grootste snelheid30 km/u

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

Geschiedenis
1918-1928Rangeerlocomotief bij de Westfalische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck. De Westfalische Lokomotivfabrik Hattingen verhuurt de loc
1928-1940Vervoert goederentrams bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij
1940-1970Rangeerlocomotief bij de Suikerfabriek te Zevenbergen
1970Geschonken aan Tramweg-Stichting en overgebracht naar Museumstoomtram te Hoorn
1970-1979In dienst bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik als WSM 23
1979In afwachting van restauratie buiten dienst gesteld
2023Loc. als statisch object toegewezen aan de presentatie over de historie van de Stoomtram in Hoorn

ontdek meer