Menu

Stoomlocomotief 23 'H.J.H. Modderman' van de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij

Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.

Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.

Lees verder…

Ze werd naar WSM-gebruik voorzien van de naam van een burgemeester (H.J.H. Modderman, Naaldwijk). In 1940 werd ze verkocht aan de suikerfabriek, waar ze – bijgenaamd ‘Dikke Bertha’ – tussen het NS-station en de suikerfabriek reed.

De locomotief werd in 1970 geschonken aan de (voorlopers van de) Museumstoomtram en ging kort daarna de zwaarste stoomtrams rijden tussen Hoorn en Medemblik. In 1979 bleek de algehele toestand van de locomotief zo slecht, dat ze buiten dienst werd gesteld. In afwachting van een toekomstige restauratie is ze opgeborgen in de loods te Zwaag.

Geschiedenis
1918-1928Rangeerlocomotief bij de Westfalische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck. De Westfalische Lokomotivfabrik Hattingen verhuurt de loc.
1928-1940Vervoert goederentrams bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij.
1940-1970Rangeerlocomotief bij de Suikerfabriek te Zevenbergen.
1970Geschonken aan Tramweg-Stichting en overgebracht naar Museumstoomtram te Hoorn.
1970-1979In dienst bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik als WSM 23.
1979In afwachting van restauratie buiten dienst gesteld.
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status, Register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1918
Gebouwd doorOrenstein & Koppel (Duitsland)
Fabrieksnummer: 8319
Oorspronkelijke eigenaarsDuitse industrieen;
Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM);
Suikerfabriek Zevenbergen.
Verworven1970
Kerncollectie?Ja
Staat van het objectWacht op restauratie
Huidige locatieloods te Zwaag
Leeg gewicht21 ton
Dienstvaardig gewicht27,4 ton
Werk (stoom) druk10 atm.
Watervoorraad3 m3
Kolen voorraad1,2 ton
Type stoomverdelingAllan
Trekkracht5150 kgf.*
Grootste snelheid30 km/u.

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

ontdek meer