Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.
Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.
Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.
Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.
Lees verder…Sluiten
De locomotief werd in 1970 geschonken aan de (voorlopers van de) Museumstoomtram en ging kort daarna de zwaarste stoomtrams rijden tussen Hoorn en Medemblik. In 1979 bleek de algehele toestand van de locomotief zo slecht, dat ze buiten dienst werd gesteld. In afwachting van een toekomstige restauratie is ze opgeborgen in de loods te Zwaag.
Vanaf 2023 zal locomotief WSM 23 samen met stoomtramlocomotief RSTM2, statisch worden gepresenteerd in de nieuwe werkplaats op het terrein van Tramstation Hoorn. Beide locomotieven maken daarbij deel uit van een presentatie over de geschiedenis van de stoomtram in Nederland.
Specificaties | |
---|---|
Cultuurhistorische waardering | A-status, Register Railmonumenten |
Kerncollectie? | Ja |
Bouwjaar | 1918 |
Gebouwd door | Orenstein & Koppel (Duitsland) Fabrieksnummer: 8319 |
Oorspronkelijke eigenaars | Duitse industrieen; Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM); Suikerfabriek Zevenbergen |
Verworven | 1970 |
Kerncollectie? | Ja |
Rijvaardig | Nee, wacht op restauratie |
Huidige locatie | loods te Zwaag |
Leeg gewicht | 21 ton |
Dienstvaardig gewicht | 27,4 ton |
Werk (stoom) druk | 10 atm |
Watervoorraad | 3 m3 |
Kolen voorraad | 1,2 ton |
Type stoomverdeling | Allan |
Trekkracht | 5150 kgf* |
Grootste snelheid | 30 km/u |
* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.
Geschiedenis | |
---|---|
1918-1928 | Rangeerlocomotief bij de Westfalische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck. De Westfalische Lokomotivfabrik Hattingen verhuurt de loc |
1928-1940 | Vervoert goederentrams bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij |
1940-1970 | Rangeerlocomotief bij de Suikerfabriek te Zevenbergen |
1970 | Geschonken aan Tramweg-Stichting en overgebracht naar Museumstoomtram te Hoorn |
1970-1979 | In dienst bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik als WSM 23 |
1979 | In afwachting van restauratie buiten dienst gesteld |
2023 | Loc. als statisch object toegewezen aan de presentatie over de historie van de Stoomtram in Hoorn |