Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.
Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.
Stoomlocomotief voor rangeer- en tramdiensten op twee assen.
Ten behoeve van het omvangrijke goederenvervoer in het Westland (groente) kocht de WSM in 1929 deze sterke Duitse industrielocomotief voor het trekken van de goederentrams.
Lees verder…Sluiten
De locomotief werd in 1970 geschonken aan de (voorlopers van de) Museumstoomtram en ging kort daarna de zwaarste stoomtrams rijden tussen Hoorn en Medemblik. In 1979 bleek de algehele toestand van de locomotief zo slecht, dat ze buiten dienst werd gesteld. In afwachting van een toekomstige restauratie is ze opgeborgen in de loods te Zwaag.
In 2021 is besloten deze loc als statisch object, samen met de rijvaardige motorwagen 40, eveneens van de Westlandse Stoomtram, en de statische RSTM2, de oudste nog aanwezige stoomtram loc in Nederland, een onderdeel te laten vormen van de presentatie in de restauratiewerkplaats over de geschiedenis in al haar facetten van de stoomtram in Nederland.
Geschiedenis | |
---|---|
1918-1928 | Rangeerlocomotief bij de Westfalische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck. De Westfalische Lokomotivfabrik Hattingen verhuurt de loc. |
1928-1940 | Vervoert goederentrams bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. |
1940-1970 | Rangeerlocomotief bij de Suikerfabriek te Zevenbergen. |
1970 | Geschonken aan Tramweg-Stichting en overgebracht naar Museumstoomtram te Hoorn. |
1970-1979 | In dienst bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik als WSM 23. |
1979 | In afwachting van restauratie buiten dienst gesteld. |
2021 | Loc. als statisch object toegewezen aan de presentatie over de historie van de Stoomtram in Hoorn. |
Specificaties | |
---|---|
Cultuurhistorische waardering | A-status, Register Railmonumenten |
Kerncollectie? | Ja |
Bouwjaar | 1918 |
Gebouwd door | Orenstein & Koppel (Duitsland) Fabrieksnummer: 8319 |
Oorspronkelijke eigenaars | Duitse industrieen; Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM); Suikerfabriek Zevenbergen. |
Verworven | 1970 |
Kerncollectie? | Ja |
Staat van het object | Wacht op restauratie |
Huidige locatie | loods te Zwaag |
Leeg gewicht | 21 ton |
Dienstvaardig gewicht | 27,4 ton |
Werk (stoom) druk | 10 atm. |
Watervoorraad | 3 m3 |
Kolen voorraad | 1,2 ton |
Type stoomverdeling | Allan |
Trekkracht | 5150 kgf.* |
Grootste snelheid | 30 km/u. |
* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.