Postbagagewagen D6 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

Post-bagagewagen op twee draaistellen

In 1903 bouwde Werkspoor een serie post-bagagewagens voor de Nederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM). De NTM D6 werd in 1904 in dienst genomen bij de NTM.

Lees verder…

In 1915 werd de wagen voorzien van gasverlichting. Het gasreservoir t.b.v. de verlichting werd ingebouwd in een kist met een luik in de buitenwand van de bagageafdeling. In 1917-1918 kreeg de wagen een vacuümrem en de raampjes van de bagageafdeling werden verwijderd.

In 1946 is de D6 buiten dienst gesteld en afgevoerd. In de periode 1946 – 1949 is de D6 in gebruik geweest als kantoor in Leeuwarden. In 1949 is de wagen verplaatst naar Gorredijk en heeft daar tot 1974 als kantoor dienst gedaan. In 1974 kocht de Tramweg Stichting (TS) de D6 en werd deze overgebracht naar Midwolde. Eigenlijk zijn toen de eerste stappen gezet voor de restauratie.

In 1978 is de wagen verplaats naar de Museumstoomtram en opgeslagen in de loods van Zwaag. In 2000 is de post-bagagewagen NTM D6, na een jaren lange restauratie, weer in dienst gesteld.

Het rijdende postkantoor…

De NTM D6 doet tegenwoordig weer volledig dienst als rijdend postkantoor. Het geheel orgineel ingerichte post gedeelte van de wagen wordt tijdens speciale dagen altijd bemant door de postconducteur. Van sorteerrek, stempels en zegels tot touw en potloden, alles is aanwezig om de post zo spoedig mogelijk te kunnen verwerken.

Alle stations langs de lokaalspoorlijn zijn aangesloten op het postnetwerk. De postconducteur haalt en brengt de postzakken van de stations en leegt de aanwezige brievenbussen. Onderweg wordt de post gesorteerd en vertelt de postconducteur graag zijn verhaal.

Previous
Next
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status
Bouwjaar1903
Gebouwd doorWerkspoor
Gebouwd voorNederlandsche Tramweg-Mij. (NTM)
Verworven1974
Staat van het objectDienstvaardig
LocatieHoorn
Geschiedenis
1903-1946In dienst bij NTM.
1946-1949Verkocht als kantoor naar Leeuwarden.
1949-1974Verkocht als kantoor naar Gorredijk.
1974-1978Verkocht aan Tramweg Stichting en overgebracht naar Midwolde, aanvang restauratie.
1978-2000Overgebracht naar Hoorn en opgeslagen in Zwaag.
2000Na grote restauratie in dienst gesteld.

ontdek meer