Personenrijtuig AB370 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.

De AB370 (AB360-374, in dienst in 1905) behoorde tot de zevende serie in lijn, sinds de introductie van het model in 1898 (ons rijtuig 334 is één uit de proto-serie van 10)  en dit rijtuig is onderdeel van de tweede serie die door Haine voor de RTM geproduceerd werd.

Op een achttal eersteklasse rijtuigen na heeft de RTM alle rijtuigen voor haar “eilandennet” volgens dit ontwerp laten bouwen. De afleveringen liepen ongeveer parallel met de opening der opeenvolgende lijnen. De indiensstelling van deze serie loopt mee met de ingebruikname van het net op Voorne-Putten, het “duo-eiland” ten zuiden van Rotterdam onder de Nieuwe Maas.

Bij de opheffing van de RTM werd dit rijtuig verkocht aan de Tramweg Stichting, een stichting die zich sterk maakt voor het behoud, herstel en de exploitatie van historisch Nederlands trammaterieel. Het rijtuig werd, zoals zoveel materieel van deze Stichting opgeslagen in Hoorn.

In 1973 werd de eerste klasse van dit rijtuig door de vrijwilligers van de inmiddels opgerichte Stoomtram Hoorn- Medemblik verbouwd tot buffet ruimte, welke verbouwing in 1977 ongedaan werd gemaakt, het werd weer een eerste klasse afdeling. Het rijtuig heeft aldus dienstgedaan tot 1985, in de wacht voor een grote beurt.

De grote herstelling vond plaats in onze werkplaats in Hoorn in 1995, waarna het rijtuig weer in dienst werd gesteld. Een vijftien tal jaren later bleek dat de rijtuigbak (oftewel de carrosserie) inmiddels ook extra attentie behoefde, zodat de wagen in 2011 weer in de loods ingenomen werd voor groot herstel aan die bak.

In maart 2013 was het hele rijtuig weer in tip top conditie en werd het weer in gebruik genomen.

Hieronder een serie foto’s uit het leven van dit rijtuig en de serie waartoe het behoorde.

Previous
Next
Geschiedenis
1905-1966In dienst als personenrijtuig op de tramlijnen naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden vanuit Rotterdam.
1966-1973Verkocht aan Tramweg Stichting en opgeslagen in Hoorn.
1973Grote herstelling, waarbij 1e-klasse is omgebouwd tot buffet.
1977Buffet vervangen door 1e-klasse interieur.
1985Buiten dienst gesteld.
1995Grote herstelling en in dienst gesteld bij de Museumstoomtram.
2011In werkplaats Hoorn voor groot onderhoud aan rijtuigbak.
2013Begin maart uit werkplaats en weer in dienst genomen.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waarderingC status
Bouwjaar1905
Gebouwd doorHaine St. Pierre
Gebouwd voorRotterdamsche Tramweg Mij. (RTM)
Verworven1966
Staat van objectDienstvaardig
LocatieHoorn
Lengte over buffers 13940 mm
Breedte zonder richels2100 mm 
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3150 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1067 mm
Aantal vaste zitplaatsen 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen  24
Totaal aantal plaatsen  67

ontdek meer