Menu

Personenrijtuig AB370 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De AB370 behoorde tot de tweede serie (AB360-374, in dienst in 1905) die door Haine voor de RTM geproduceerd werd.

Deze rijtuigen waren besteld ten behoeve van de lijnen ten zuiden van Rotterdam en betroffen een gewijzigde versie van het model dat de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg Maatschappij (TNHT) had geïntroduceerd. Bij de RTM rijtuigen waren de zijwanden recht en bekleed met houten schroten, de balkons gesloten. De oudste rijtuigen waren oorspronkelijk uitgerust met bekerkoppelingen. In 1900 werd op het “eilandennet” de Vicinaux-koppeling ingevoerd.

Lees verder…


Op een achttal eersteklasserijtuigen na heeft de RTM alle rijtuigen voor haar “eilandennet” volgens dit ontwerp laten bouwen. De afleveringen liepen ongeveer parallel met de opening der opeenvolgende lijnen

De rijtuigen in kwestie waren evenwel niet alle precies gelijk.

Na de eerste serie van tien stuks, AB 326-335, werden andere draaistellen toegepast, waardoor de volgende rijtuigen hoger stonden. Hun draaistellen hadden een wiegbalk. Bij de leveringen van La Métallurgique rustte die op schroefveren binnen het draaistelraam. Daarna werd een andere constructie gekozen met bladveren die iets naar buiten uitstaken. Rond 1920 werden draaistellen met schroefveren vervangen door gewijzigde, conform de laatste leveringen.

Het aantal zitplaatsen werd in de rijtuigen AB 326-387 gesteld op 14 eerste klasse en 29 tweede klasse.

Geschiedenis
1905-1966In dienst als personenrijtuig op de tramlijnen naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden vanuit Rotterdam.
1966-1973Verkocht aan Tramweg Stichting en opgeslagen in Hoorn.
1973Grote herstelling, waarbij 1e-klasse is omgebouwd tot buffet.
1977Buffet vervangen door 1e-klasse interieur.
1985Buiten dienst gesteld.
1995Grote herstelling en in dienst gesteld bij de Museumstoomtram.
2011In werkplaats Hoorn voor groot onderhoud aan rijtuigbak.
2013Begin maart uit werkplaats en weer in dienst genomen.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waarderingC status
Bouwjaar1905
Gebouwd doorHaine St. Pierre
Gebouwd voorRotterdamsche Tramweg Mij. (RTM)
Verworven1966
Staat van objectDienstvaardig
LocatieHoorn
Lengte over buffers 13940 mm
Breedte zonder richels2100 mm 
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3150 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1067 mm
Aantal vaste zitplaatsen 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen  24
Totaal aantal plaatsen  67

ontdek meer