Menu

Conducteurswagen P1 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

Gesloten goederenwagen op 2 assen omgebouwd tot conducteurswagen.

Naarmate het goederenvervoer toenam, steeg de noodzaak aparte goederentrams te laten rijden bij de NTM in Friesland. Natuurlijk bracht dit vervoer heel wat schrijfwerk met zich mee, waardoor de noodzaak ontstond een wagen voor de con­ducteur mee te geven, waarin hij zijn admini­stratie kon bijhouden.

Lees verder…

Enkele post-bagagewagens uit de jaren 1888-1897 werden in de jaren 1905-1915 geschikt gemaakt voor de goederentrams en als C1-C7 (later P1-P7) gebruikt

Later werden deze conducteurswagens ook weer gebruikt voor post en bagagevervoer. Dat de SHM nu over zo’n karakteristieke wa­gen met kleine balkons beschikt is te danken aan een beschieting van een NTM tram, op weg van Lemmer naar Joure-Heerenveen na­bij Follegasloot op 5 augustus 1944 door En­gelse vliegers. De wagen werd min of meer ter plaatse afgevoerd en werd nadien als kip­penhok gebruikt. Oplettende reizigers kunnen in de framebalken de kogelgaten van de be­schieting, die helaas aan enkele passagiers en NTM personeelsleden het leven kostte, nog zien.

In 1947 werd de bak aan de Noord-Oost Friesche Autobus Onderneming NV verkocht, die hem te Dokkum als bergplaats ging gebruiken. Later diende hij bij Dokkum als schapenhok. In 1970 werd de wagen daar ontdekt, in 1971werd de bak door de Tramweg-Stichting verworven.en nadien in de werkplaats Hoorn geheel hersteld, in 1972 werd hij bij de openingsrit door ZKH Prins Bernhard bij de Museumstoomtram in dienst gesteld.

Geschiedenis
1888-1947In dienst bij NTM.
1947-1960Verkocht als berghok naar Dokkum.
1960-1971Verkocht als schapenhok in Dokkum.
1971Via Tramweg Stichting geschonken aan Museumstoomtram.
1972Na restauratie in dienst gesteld.
2018-2019Grote revisie uitgevoerd.
Specificaties
Bouwjaar1888 (verbouwd in 1930)
Gebouwd doorNTM-werkplaats Drachten
Gebouwd voorNederlandsche Tramweg-Mij. (NTM)
Verworven1971
Staat van het objectDienstvaardig
LocatieHoorn

ontdek meer