Menu

Personenrijtuig 1504 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Beynes leverde dit rijtuig in 1922 als onderdeel van een serie van 10 door de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) bestelde rijtuigen.

Lees verder…


Voor de normaalspoorstoomtramlijnen in Zuid-Limburg bestelde de LTM deze vergrote versie van het type rijtuigen zoals die bij haar voorganger de CLS (Centrale Limburgsche Spoorweg – Stoomtramweg- Maatschappij) al enige jaren in gebruik waren.

In overeenstemming met het lokaalspoorkarakter van die lijnen stonden deze rijtuigen nogal hoog op de draaistellen, zodat het een hele klim was erin te komen. Ze zijn dan ook voor “tram” rijtuigen wat aan de grote kant.

Dit model rijtuig (CLS) was op zich weer een verdere ontwikkeling van het “nieuwe Beijnes ( = fabrikant) type”, dat vanaf 1915 in dienst werd gesteld bij de OG (Stoomtramweg maatschappij “Oostelijk Groningen”), waarvan de Museumstoomtram er onder nummer BC27 er eveneens één in haar bezit heeft, bij deze eerdere serie hadden de balkons een andere vorm.

De 1501-1510 bezaten een afdeling met 16 zitplaatsen en één met 32, beide tweede klasse.

Naast de 1504 beschikt de SHM ook over rijtuig 1502 dat eveneens in afwachting is van restauratie, samen met de rijvaardige Hanomag loc. 26 kan dan na restauratie een kompleet LTM tramstel op de rails gezet worden

Geschiedenis
1922-1938In dienst als personenrijtuig.
1938Buiten dienst gesteld.
1939-1940Verkocht aan Fa. Dotremont.

1940-1994

Verkocht aan Steenbrekerij Kochelkoren in Maastricht. Later
kantoor van jachtwerf Boscherveld. Vanaf 1983 in eigendom
bij Dienst Domeinen.

1994Verkocht aan SBM.
1995Overgebracht naar opslag Beverwijk.
1999Naar Hoorn overgebracht en hier opgeslagen.
2015In afwachting van restauratie opgeslagen in Benningbroek.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waardering B-status register railmonumenten.
Bouwjaar1922
Gebouwd doorFa. Beynes
Gebouwd voorLimburgsche Tramwegmij. (LTM)
Verworven1994
Staat van objectWacht op restauratie.
LocatieBenningbroek
Lengte over buffers15180 mm
Breedte zonder richels3110 mm
Hoogte v.h. dak, zonder uitsteeksels3960 mm
Spoorbreedte1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen48 (tweede klasse)
Aantal vaste staanplaatsen28
Totaal aantal plaatsen76

ontdek meer