Menu

Stoomlocomotief 16 'Medemblik'

Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op twee assen.

Deze machine werd in 1943 gebouwd door Arnold Jung in Jungenthal (Duitsland).

Lees verder…

In de eerste jaren bij de Georgsmarienhütte droeg de loc het nummer 14, later werd dit 16. Bij beide bedrijven is ze als rangeerlocomotief op het fabrieksterrein ingezet.

Nog in 1974 is de vuurkist van de locomotief vervangen. Bij de restauratie in Hoorn is de rest van de ketel vernieuwd. Het uiterlijk van loc 16 is bij de restauratie grondig aangepast, zodat de machine meer lijkt op locomotieven die vroeger bij de Nederlandse lokaalspoor- en tramwegbedrijven dienst deden. De voorname rode kleur staat in schril contrast tot het vale groen, waarmee de loc in Duitsland was getooid.

Op 8 oktober 2018 Is locomotief 16 voor langere periode in bruikleen gegeven aan de Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen.

Geschiedenis
1943-1948In dienst bij Brinker Eisenwerke Langenhagen.
1948-1978In dienst bij Georgmariënhütten Eisenbahn.
1978Verkocht aan SHM.
1980-1983Grote herstelling, waarbij deels nieuwe ketel is geplaatst.
1999Omgedoopt tot “Medemblik”.
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingNiet van toepassing
KerncollectieNee
Bouwjaar1943
Gebouwd doorArnold Jung, Jungenthal (Duitsland)
Fabrieksnummer: 9846
Oorspronkelijke eigenaarsBrinker Eisenwerke Langenhagen;
Georgmariënhütten Eisenbahn
Verworven1978
Staat van het objectDienstvaardig
Huidige locatieHoorn
Leeg gewicht17,6 ton
Dienstvaardig gewicht23,5 ton
Werk (stoom) druk12 atm.
Watervoorraad2,5 m3
Kolen voorraad0,8 ton
Type stoomverdelingWalschaert
Trekkracht3770 kgf.*
Grootste snelheid40 km/u.

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

ontdek meer