Stoomlocomotief 5 'Enkhuizen'

Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op drie assen.

De locomotief is in 1929 gebouwd door de Belgische firma La Meuse in Luik. Het was een standaardlocomotief uit de catalogus van de fabriek, waarvan er vele werden gebouwd.

Lees verder…

Opvallend in het ontwerp waren de lange waterbakken. In Belgie werd dit regelmatig toegepast. De loc werd jarenlang gebruikt om wagens te rangeren op het fabrieksterrein van de Nederlandse Stikstof-Maatschappij te Sluiskil in Zeeuws-Vlaanderen. Hier werd kunstmest gemaakt op basis van stikstof.

In 1972 werd de locomotief opgenomen in de collectie van de Museumstoomtram. Hoewel ze niet bij Nederlandse stoomtramlijnen heeft dienst gedaan, past zij qua grootte en type goed in de collectie. Om dit te accentueren is de locomotief geschilderd in de blauwe kleur, zoals die bij de stoomtramlocomotieven van de Maas- Buurtspoorweg in Noord-Limburg werden toegepast.

De locomotief draagt inmiddels de naam Enkhuizen.

Meerdere trambedrijven gaven locomotieven een naam naar een plaats in de omgeving. De locomotief heeft in 2012 een grote revisie ondergaan, waarbij onder andere de waterbakken zijn vernieuwd en de vlampijpen zijn vervangen. Vanwege haar cultuurhistorische waarde als rangeerlocomotief van Belgische origine die in Nederland heeft gereden, heeft de locomotief een B-status in het nationaal Register Mobiel Erfgoed.

Twisk, 2021, foto/collectie Museum Stoomtram.
Hoorn, 22 juli 2022, foto/collectie Hein Stap.
Suiskil, jaren'70, foto/ collectie Marius van Rijn.
Previous
Next
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingB-status,Register Railmonumenten
Kerncollectienee
Bouwjaar1929
Gebouwd doorLa Meuse, Luik (Belgie)Fabrieksnummer: 3252
Oorspronkelijke eigenaarsCie de l’Azote / Nederlandsche StikstofMaatschappij Sluiskil
Verworven1972
BedrijfsvaardigJa
Huidige locatieHoorn 
Leeg gewicht26,5 ton
Dienstvaardig gewicht32 ton
Werk (stoom) druk12 atm
Watervoorraad3,8 m3
Kolen voorraad1 ton
Type stoomverdeling

Walschaert

Trekkracht5028 kgf*
Grootste snelheid35 km/u

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

Geschiedenis
1929-1972In dienst bij Stikstoffabriek te Sluiskil
1972Verkocht aan de Museumstoomtram
1991Grote herstelling en ketel vervangen
1999Omgedoopt tot “Enkhuizen”

ontdek meer