Menu

Stoomlocomotief 30 'Hoorn'

Stoomlocomotief voor rangeerdiensten op twee assen.

Loc 30 is in 1908 gebouwd door de Duitse fabriek Jung te Jungenthal. De twintig ton zware locomotief 30 kwam op 3 oktober 1908 aan in Rotterdam en ging het rangeer- werk verrichten op het terrein van de gasfabriek aan de Oostzeedijk in Kralingen, Rotterdam.

Lees verder…

Tussen 1926 en 1967 was ze te vinden bij de Keilehaven in de Maasstad. Veel Rotterdammers zullen zich de locomotief overigens niet kunnen herinneren. De werkzaamheden bestonden uit het verplaatsen van wagens met cokes en de terreinen van de gasfabriek waren met hoge muren afgesloten.

Toch werd de locomotief in de jaren zestig ontdekt door spoorwegliefhebbers en zo gebeurde het dat locomotief 30 de eerste locomotief werd waarmee de Museumstoomtram ruim vijftig jaar geleden voor het eerst toeristische stoomtreinen in ons land ging rijden. Dat gebeurde net als nu nog steeds het geval is op de museumspoorlijn tussen Hoorn en Medemblik.

Geschiedenis
1908-1967In dienst bij Gemeente Rotterdam Gasbedrijf.
1967Verkocht aan Tramweg Stichting.
1968Overgebracht naar Hoorn.
1999Omgedoopt tot “Hoorn”.
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status,
Register Railmonumenten
KerncollectieJa
Bouwjaar1908
Gebouwd doorArnold Jung, Jungenthal (Duitsland)
Fabrieksnummer: 1268
Oorspronkelijke eigenaarsGemeente Rotterdam Gasbedrijf
Verworven1967
Staat van het objectDienstvaardig gerestaureerd
Huidige locatieHoorn
Leeg gewicht13,5 ton
Dienstvaardig gewicht18 ton
Werk (stoom) druk12 atm. (kg/cm2)
Watervoorraad2,5 m3
Kolen voorraad0,7 ton
Type stoomverdelingWalschaert
Trekkracht3335 kgf.*
Grootste snelheid30 km/u.

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

ontdek meer