Menu

Bakwagen 38 van de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg-Maatschappij

Bakwagen met zijschotten op twee draaistellen.

Bakwagen 38 maakt deel uit van de serie 35-38, die de firma Pennock in 1908 leverde aan de TNHT. De wagen werd voornamelijk gebruikt voor het vervoer van hooi en bussen melk van boeren naar melkfabrieken langs de tramlijnen van Amsterdam-Noord naar Edam en Alkmaar.

Lees verder…

Op de nog resterende delen van dit tramnet gingen vanaf 1932 elektrische trams rijden van de NZH. Wagen 38 ging als NZH Cy109 en later C163 als werkwagen dienst doen op de tramlijn van dit bedrijf tussen Amsterdam en Zandvoort. De Duitse bezetter vorderde de wagen in 1943. Tot het einde van de jaren 1990 deed deze dienst op de lokaalspoorweg op het Duitse Waddeneiland Wangerooge.

Eind jaren 1990 werd de wagen teruggevonden op het eiland. Een aankoopprijs hoefde, dankzij bemiddeling van de Duitse Consul, niet te worden betaald, zodat de wagen in 2002 aan ons Museum werd geschonken. Bij de daarop volgende restauratie zijn alle in Duitsland aangebrachte aanpassingen ongedaan gemaakt. Veel moest daarbij worden gereconstrueerd. De spoorwijdte van de wagen bedroeg oorspronkelijk 1000 millimeter. Om inzet bij de Museumstoomtram mogelijk te maken, zijn de wielstellen naar 1435 millimeter verbreed. Voorst heeft de wagen een doorgaande luchtremleiding gekregen. Bij de restauratie is de situatie bij het indienststellingsjaar 1908 als uitgangspunt gekozen.

De restauratie is gefinancierd door zuivelfirma Campina en kon op 23 juni 2005 met de indienststelling door de directeur van Campina worden afgerond. Met een grote partij melkbussen, die tijdens de restauratie werd verworven, kan met de wagen inmiddels het melkvervoer per stoomtram worden gedemonstreerd.

Geschiedenis
1908-1932in dienst bij TNHT.
1932-1943in dienst bij Noord- Zuid-Hollandsche Tramweg-Mij (NZH).
1943Vordering door Duitse bezetter. Overgebracht naar Chemnitz.
1944Naar Duits Waddeneiland Wangerooge en in dienst gesteld bij Deutsche Reichsbahn/Bundesbahn.
1972Voorzien van een nieuw gelaste wagenbak. Vernummering van DB 71054 in DB 63054.
2002Verwerving door de Museumstoomtram overgebracht naar Hoorn en start restauratie.
2005Na restauratie en reconstructie op 23 juni in dienst gesteld door Drs. W.A.M. de Bruijn, directeur van Campina Nederland.
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status, 
Register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1908
Gebouwd doorPennock (Den Haag)
Oorspronkelijke eigenaarsTweede Noord-Hollandse Tramweg Maatschappij (NHTM);
Noord- Zuid-Hollandsche Tramweg-Mij. (NZH);
Duitse spoorwegen
Verworven2002
Staat van het objectDienstvaardig (toestand 1908)
Huidige locatieHoorn 
EigendomStichting Beheer Museumstoomtram
Afmetingen (l/b/h)8400/2000/1400 mm
Gewicht (leeg)8 ton

ontdek meer