Menu

Personenrijtuig AB395 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (v/h.Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg -TBC- AB 2)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Allan leverde dit rijtuig in 1906 als onderdeel van een serie van zes aan de Tramlijn Tiel-Buren- Culemborg (TBC) -AB1- AB6-, vijf van deze rijtuigen zijn dioor de RTM overgenomen na het opheffen van de TBC.

De TBC volgde bij de keus van het rijtuigtype voor haar lijn Tiel -Culemborg de RTM. De zes rijtuigen die zij in dienst stelde, werden in 1918, toen de TBC haar bedrijf had opgeheven overgenomen door de RTM, die destijds dringend om een aantal rijtuigen verlegen zat. Met die aankoop verkreeg zij een aanvulling die uitstekend bij haar eigen rijtuigen paste en kwalitatief nog wel iets beter was.

Lees verder…


Dat de RTM behoefte had aan rijtuigen, blijkt wel uit het feit dat zij deze TBC-rijtuigen, namelijk de AB 1-2 en AB4-6, in gebruik nam voordat er de voor hen bestemde nummers uit de reeks AB 394-399 op waren aangebracht. De goede kwaliteit van deze rijtuigen heeft er zeker toe bijgedragen dat zij tot het eind van de tramwegexploitatie in 1966 bij de RTM dienst hebben gedaan, de laatste jaren uiteraard uitsluitend in motortrams.

Er waren in deze rijtuigen 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 tweede

Na de tweede wereldoorlog heeft de RTM ook in deze rijtuigen het interieur gewijzigd, hetgeen resulteerde in een vermindering van het aantal zitplaatsen in de ene afdeling tot 12 en in de artdere tot 24 (eenpersoonsdwarsbanken in plaats van de langsbank

Na hun afvoer in 1966 zijn de zes rijtuigen opgenomen in de collectie van de Tramweg-Stichting. De AB 395 werd in 1976 na wijziging van de draaistellen voor 1435 mm-spoor bij het rijtuigpark van de Museumstoomtram gevoegd. De andere vijf bevinden zich in het Rijdend Tram Museum te Hellevoetsluis.

Voor de dienst in motortrams had de RTM in de jaren dertig enkele van deze rijtuigen voorzien van o.a. Rosé-kachels. Daarom stonden er schoorsteentjes op het dak. De vultrechters zijn op onderstaande tweede foto (RTM tijd) te zien bij de stelbalk .

Geschiedenis
1906In dienst als personenrijtuig AB2 bij TBC.
1918Verkocht aan Rotterdamsche Tramweg Mij. (RTM).
1965Buiten dienst gesteld.
1966Verkocht aan Tramweg Stichting en opgeslagen in Hellevoetsluis.
1971Overgebracht naar Hoorn.
1976In dienst gesteld na grote herstelling.
1990-1995Rijtuig buiten dienst gesteld.
1995Rijtuig opnieuw in dienst gesteld.
Verdere bijzonderheden

Cultuurhistorische waardering

C status
Bouwjaar1906
Gebouwd doorFa. Allan
Gebouwd voorStoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC)
Verworven1966
Staat van objectDienstvaardig
LocatieHoorn
Lengte over buffers13940 mm
Breedte zonder richels 2100 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3470 mm
SpoorbreedteOorspronkelijk 1067 mm
Aantal vaste zitplaatsen 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen 24
Totaal aantal plaatsen 67

ontdek meer