Menu

Personenrijtuig BC87 van de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM), later NS BC455

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
De fabrikant Werkspoor leverde dit rijtuig in 1920 als onderdeel van een serie van  dertien aan de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) -BC79-BC91-, de rest van de oorspronkelijk bestelde serie van twintig (BC92-BC98) is direct overgenomen door de HSM (later NS)

Dit rijtuig is één van de drie rijtuigen in het bezit van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, die overgebleven zijn uit deze serie, besteld om aan de verwachte toeneming van het reizigervervoer in Friesland het hoofd te kunnen bieden, ze waren genummerd BC79-BC98

Lees verder…

Deze rijtuigen waren voor trammaterieel breed uitgevoerd, vandaar ook de latere bijnaam, dat “brede/dikke” gaf ze een grotere capaciteit. Ze waren verdeeld in een tweede en derde klasse afdeling. -24 zitplaatsen tweede (B) klasse en 32 derde (C) klasse

De NTM heeft de BC79-91 bijna uitsluitend gebruikt op de lijnen Drachten – Leeuwarden en Drachten – Groningen.

De BC84 werd in 1944 afgevoerd. De overige werden na de beeindiging van het reizigersvervoer per tram bij de NTM overgenomen door de NS en vernummerd in C431-434 (BC79, BC82-83 en BC90) en BC451-458 (BC80-81, BC85-89 en BC91). Hieruit volgt dat BC87 in 1946 bij NS het nummer BC455 heeft gekregen

Bij de NS werd als eerste “dikke” rijtuig in 1947 de C426 afgevoerd. In 1955 geschiedde dit na de de sluiting van de tramlijn Alkmaar –Bergen aan Zee met de verdere rijtuigen C421-425, C427, C431-434 en BC451-458.

De bakken van de C423, C425  en BC455 (NS, voorheen NTM BC87) zijn later teruggevonden en voor restauratie bij de verzameling van de Museumstoomtram gevoegd. Samen met Bello kan  dan een tramstel worden samengesteld, zoals dat gereden heeft op de lijn Alkmaar – Bergen aan Zee.

Geschiedenis
1920-1950In dienst als personenrijtuig op het tramnet van de NTM in Friesland en omgeving. In de laatste jaren bij NS (als BC 455) Alkmaar-Bergen aan Zee.
1950-1966Verkocht als woning naar Bergen (Limburg).
1966-1998Verkocht als vakantiewoning naar Wychen.
1998Verkocht aan SHM en opgeslagen in Hoorn.
2003Afgevoerd naar opslag.
2010Op 14 juni 2010 is de wagenbak door een brand op het emplacement Hoorn zwaar beschadigd.
2016 – 2019Overgebracht naar Hoorn. Voorbereiding van de restauratie als onderdeel van het project TRAM VOOR BELLO. In 2019 in uitvoering genomen.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waarderingHet rijtuig heeft in het Register Railmonumenten een B-status gekregen. In combinatie met de rijtuigen BC423, BC425 en Dt406 heeft het rijtuig een A-status als ensemble Bello-stoomtram.
Bouwjaar1920
Gebouwd doorWerkspoor
Gebouwd voorNederlandsche Tramweg Mij. (NTM)
Verworven1998
Staat van objectIn restauratie.
LocatieWerkplaats Hoorn (Bello Atelier)
Lengte over buffers 13940 mm
Breedte zonder richels2916 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3650 mm
Spoorbreedte1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen24 (tweede klasse -B- ), 32 (derde klasse -C- )
Aantal vaste staanplaatsen 20
Totaal aantal plaatsen 76

ontdek meer