Menu

Stoomlocomotief 26 Ir. P.H. Bosboom van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij

Stoomtramlocomotief op twee assen.

Loc 26 werd in 1922 geleverd en deed tot 1928 dienst op de tramlijn Roermond-Sittard. Na die tijd was ze op de heuvelachtige tramlijn Maastricht-Vaals aan te treffen, waar de krachtige machine op de vele hellingen in dit gebied goed van pas kwam

Lees verder…

Voor de opening van haar tramlijnen in 1922, kocht de Limburgsche Tramweg-Maatschappij vijftien stoomlocomotieven bij de Duitse firma Hanomag. Het ontwerp van de locomotieven was gebaseerd op de inzichten van de Nederlandse ingenieur Verhoop. Het waren sterke en relatief moderne locomotieven, waarin de toepassing van een bijzondere stoomschuifbeweging, voedingswaterbehandeling en oververhitte stoom tot eenvoudige en zuinigere exploitatie moesten leiden.

Veel plezier heeft de LTM niet van deze locomotieven gehad. De aanleg van de Limburgse tramlijnen kwam voornamelijk voort uit politieke overwegingen en het vervoer bleef achter bij de verwachtingen. Het opkomende wegverkeer deed het beter. Al in 1938 reed de laatste LTM-stoomtram. Het nog vrij nieuwe materieel werd verkocht. Loc 26 kwam bij diverse Duitse industrieën terecht, waar ze rangeerwerkzaamheden ging verrichten.

Na een langdurige speurtocht langs vele zijsporen in het Duitse Ruhrgebied werd loc 26 in 1972 gevonden en verworven voor de collectie. Korte tijd later kon ze in gebruik genomen bij de Museumstoomtram; aanvankelijk met het nummer 21 hetwelk, na verder historisch onderzoek, nadien werd gewijzigd in 26.

Later volgde een omvangrijke restauratie en sinds 2000 is de locomotief weer in oude glorie hersteld. De loc kreeg de naam van ir. Bosboom als erkenning voor de grote verdiensten die deze NS directeur voor de Museumstoomtram heeft gehad.

Aan de locomotief is vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend binnen de Collectie Nederland.

Geschiedenis
1922-1938In dienst bij de Limburgsche Tramweg-Maatschappij op de tramlijnen Roermond-Sittard (tot 1927) en Maastricht-Vaals (vanaf 1928).
1939-1954Via sloperij Dotremont te Maastricht belandt de locomotief bij de firma Klockner & Co te Duisburg, die haar aan diverse fabrieken verhuurt. In 1949 volgt een grote revisie, waarna ze wordt opgeborgen.
1954-1971In dienst als rangeerlocomotief bij Sachtleben Chemie te Homberg, vanaf 1969 locatie nabij Neuss.
1972Verworven en overgebracht naar de Museumstoomtram te Hoorn, waar ze korte tijd later in de tramdienst wordt ingezet.
1996-2000Restauratie bij de Museumstoomtram, waarbij onder andere een nieuwe ketel is geplaatst.
2018-2019Grote technische en cosmetische revisie.
Specificaties
Cultuurhistorische waarderingA-status,
Register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1922
Gebouwd doorHanomag, Hannover (Duitsland)
Fabrieksnummer: 9862
Oorspronkelijke eigenaarsLimburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM);
Diverse fabrieken, waaronder Sachtleben Chemie te Homberg (Duitsland).
Verworven1972
PresentatieDienstvaardig gerestaureerd
(toestand 1922)
Huidige locatieHoorn (tramdienst)
Leeg gewicht23,5 ton
Dienstvaardig gewicht28,5 ton
Werk (stoom) druk12 atm (kg/cm2)
Watervoorraad2,5 m3
Kolen voorraad0,8 ton
Type stoomverdelingVerhoop
Trekkracht4370 kgf.
Grootste snelheid60 km/u.

* De afkorting kgf wordt gebruikt om aan te geven, wat het maximale gewicht is, dat vanuit stilstand kan worden verplaatst, gemeten vanaf de trekhaak. Dit getal heeft dus niets te maken met het totale treingewicht. Het heeft alleen waarde als vergelijkingsmiddel voor de verschillende locomotieven.

ONtdek meer