Menu

SHM 501

Een indrukwekkende verschijning met een bijzonder verhaal. Zo kun je rijtuig 501 zonder meer noemen. Conservatoren, vrijwilligers en stagiairs van de Museumstoomtram hebben vijf jaar gewerkt aan de technische ontwikkeling en bouw van dit eerste ‘Replicarijtuig’. De reconstructie is financieel mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Op 25 oktober 2019 maakte het zijn eerste rit naar Medemblik.

Reconstructie
Rijtuig 501 is een reconstructie, gebaseerd op de rijtuigen serie C228-297 van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Hun levensloop begint spectaculair: In hun eerste jaren zouden deze balkonrijtuigen zelfs als hoofdspoorrijtuig tot onder andere Parijs hebben gereden. Maar, lang duurde deze rol als ‘Thalys avant la lettre’ bepaald niet. Ze waren meer geschikt voor het vervoer op lokaalspoor- en later tramlijnen en zo waren ze vanaf het prille begin in 1887 onder andere te zien op de lokaalspoorweg Hoorn-Medemblik.

Van een ‘perfecte replica’ is geen sprake, omdat het nieuwe rijtuig iets groter is en anders van constructie. Een ‘zo nauwkeurig mogelijke interpretatie’ is een betere typering. Met name in de afwerking komt het tot in de details overeen met het oorspronkelijke rijtuig, waarbij het geheel bovendien voldoet aan de veiligheidseisen van onze tijd

Lees verder…

Stoomtramrijtuigen
Het prototype rijtuig verschijnt als restauratierijtuig op de baan in de markante donkergroene kleurstelling met bladgouden belettering van de HIJSM. Eerst als aanvulling en later als mogelijk alternatief voor de Oostenrijkse rijtuigen die op dit moment nog het grootste deel van de diensten bij de Museumstoomtram verrichten. Doel is op termijn alle van oorsprong buitenlandse rijtuigen in de collectie te vervangen door materieel dat past binnen het Nederlandse presentatiegebied van de Museumstoomtram. Uiteraard zal de restauratie van de oorspronkelijke Nederlandse stoomtramrijtuigen daarbij wel de hoogste prioriteit blijven houden. Het nummer 501 heeft de HIJSM zelf niet gebruikt, maar had mogelijk kunnen worden toegekend aan een nieuw te bouwen serie rijtuigen aan het einde van de IJzeren (19e) Eeuw. De huidige Oostenrijkse rijtuigen zijn genummerd vanaf 51. De eerste stap in hun opvolging is inmiddels gezet.

ontdek meer