Menu

Personenrijtuig 24 van de Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Personenrijtuig 24 werd gebouwd in 1927 als onderdeel van een serie van dertien rijtuigen (18-30) door de fabriek Allan in Rotterdam. Het rijtuig ging de eerste en tweede klasse reizigers vervoeren op stoomtramlijnen, die in het westen van Zeeuws-Vlaanderen waren aangelegd en in deze periode werden uitgebreid vanuit onder andere Breskens, Cadzand en Sluis en Maldeghem, net over de grens in België. Toen de tram hier in 1949 werd opgeheven, werd de teakhouten rijtuigbak verkocht als zomerhuisje naar Cadzand. Later werd het een kleedlokaal voor een voetbalvereniging in Maldeghem.

Lees verder…

Via het Stoomcentrum Maldeghem werd de wagenbak in 1984 verworven door de Stichting Brabant Rail en getransporteerd naar NS werkplaats Roosendaal. Hier werd met de estauratie begonnen. In 1990 werd de bak overgebracht naar de BBA garage te Breda en later naar het terrein van de Machinefabriek Breda. In 1995 kon de Stichting Beheer Museumstoomtram de bak in bruikleen verwerven. Deze werd voorlopig opgeslagen in een loods op het Hoogoven terrein. In 1998 volgde transport naar ons Museum, waar het rijtuig in de loop van 8 jaar in de eigen werkplaats van het museum in Hoorn geheel werd gerestaureerd en van gereconstrueerde draaistellen voorzien. Het rijtuig behoorde tot de laatste voor Nederland gebouwde stoomtramrijtuigen, maar ondanks dat was het toch voorzien van een ouderwetse kolenkachel en olieverlichting. Bij de restauratie is deze verlichting aan de hand van historische foto’s en beschrijvingen geheel nagebouwd.

Rijtuig 24 representeert de geschiedenis van de stoomtram in een deel van Zeeland, op basis waarvan een B-status is toegekend in het landelijke Register Railmonumenten.

Geschiedenis
1927-1949In dienst als personenrijtuig.
1949-1956In gebruik als zomerhuisje in Cadzand.
1956-1984In gebruik als kleedlokaal bij voetbalclub Maldeghem.
1984-1995Verkocht aan Stichting Brabant Rail en opgeslagen in Breda.
1995In bruikleen naar Museumstoomtram en opgeslagen in Beverwijk.
1998Overgebracht naar Hoorn.
2000Aanvang restauratie.
2008Restauratie voltooid.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waarderingB-status
Register Railmonumenten
Kerncollectie?Ja
Bouwjaar1927
Gebouwd doorAllan te Rotterdam
Gebouwd voorStoomtram-Mij. Breskens-Maldeghem (SBM)
Verworven1995
Staat van het objectDienstvaardig 
Huidige locatieHoorn 
Lengte over buffers 15180 mm
Breedte zonder richels 2100 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels 3235 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1000 mm, bij Museumstoomtram 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen  
Aantal vaste staanplaatsen  
Totaal aantal plaatsen  

ontdek meer