Menu

Personenrijtuig AB341 van de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)

Houten personenrijtuig op twee draaistellen.
Rijtuig AB341 behoorde tot de derde serie rijtuigen die door La Metallurgique voor de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) zijn vervaardigd, nrs AB338 – AB345.

Lees verder…


Deze rijtuigen waren nodig ten behoeve van de lijnen ten zuiden van Rotterdam de RTM bestelde een groot aantal rijtuigen van een gewijzigde versie, ten opzichte van een door de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg Maatschappij (TNHT) geïntroduceerd model. In afwijking van deze rijtuigen waren bij de RTM rijtuigen de zijwanden recht en bekleed met houten schroten en de balkons gesloten. De oudste rijtuigen waren oorspronkelijk uitgerust met bekerkoppelingen. In 1900 werd op het “eilandennet” de Vicinaux-koppeling ingevoerd.

Op een achttal eersteklasserijtuigen na heeft de RTM alle rijtuigen voor haar “eilandennet” volgens dit ontwerp laten bouwen. De afleveringen liepen ongeveer parallel met de opening der opeenvolgende lijnen.

Bij de latere leveringen hadden de rijtuigen een wiegbalk. Een voorziening, waarbij de bladveren iets naar buiten uitstaken. Rond 1920 werden bij de rijtuigen van de eerste series (met uitzondering van AB326-AB335… zie rijtuig AB334…) de draaistellen met schroefveren vervangen door gewijzigde, conform de laatste leveringen.

De verbinding tussen balkons en rijtuigbak werd gevormd door schuifdeuren.

Geschiedenis
1900-1950In dienst als personenrijtuig.
1950-1999Verkocht als woning naar Rotterdam.
1999Geschonken aan Museumstoomtram en opgeslagen in afwachting van restauratie.
2015Opgeslagen in Benningbroek, in afwachting van restauratie.
Verdere bijzonderheden
Cultuurhistorische waarderingC status
Bouwjaar1900
Gebouwd doorFa. Métallurgique
Gebouwd voorRotterdamse Tramweg Mij. (RTM)
Verworven1999
Staat van objectWacht op restauratie.
LocatieBenningbroek (opslagdepot)
Lengte over buffers 13940 mm
Breedte zonder richels2100 mm
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels3150 mm
Spoorbreedteoorspronkelijk 1067 mm, bij SHM “om te sporen” naar 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen 14 (eerste klasse -A-) 29 (tweede klasse -B-)
Aantal vaste staanplaatsen 24
Totaal aantal plaatsen67

ontdek meer