- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
H(IJ)SM 6026
Koppelwagen 6026 is één van een serie gesloten goederenwagens, gebouwd voor de HSM, welke serie later door de NS als type CHA betiteld werd. Rond 1909 zijn van deze serie vier stuks (HSM 6025-28 en 6069 tot koppelwagen verbouwd.
Zij gingen achter “Ezeltjes” (H8M-lokaaltreinlocs van de Dierenserie) dienstdoen op de tramlijnen Bussum Huizen, Kwadijk -Volendam en Alkmaar -Egmond/Bergen aan Zee.
Per 1 januari 1917 ging de HSM-stoomtram Bussum Huizen over naar de Gooische Stoomtram, inclusief loc 179 “Fret”, waarmee spoorgoederenwagens konden worden vervoerd. Als deze lokaalspoor Ioc in onderhoud was, moesten, de alleen van een bekerkoppelling voorziene tramlocs van de Gooische Stoomtram, de goederenwagens trekken, waarvoor in 1918 koppelwagen 6026 van de HSM werd gekocht.
Het HSM-nummer werd daarna niet vervangen door een specifiek voertuignummer van de GS. Tot 1936 beschikten enkele locs van de Gooische echter niet over een Westinghouserem, zodat goederenwagens onberemd werden vervoerd. Om toch over voldoende remvermogen te beschikken, werd koppelwagen 6026 op het vacuümsysteem van de loc aangesloten om als remwagen te fungeren.
Bij de opheffing van de tramdiensten in 1947 was de koppelwagen nog wel in de boeken aanwezig, maar hij bevond zich niet meer in het Gooi; waarschijnlijk stond het voertuig bij de NS-hoofd-werkplaats in Haarlem.
In 1947 is hij aan sloperij De Boer en. Slooten in Purmerend verkocht. Na verwijdering van het loopwerk en andere overbodige ijzeren onderdelen werd de wagenbak verkocht an de familie Langendijk te Enkhuizen, die deze als schuur achter de boerderij in gebruik nam.
De laatste eigenaar, Peter Langendijk, heeft de wagenbak aan de Museumstoomtram aangeboden, die het historisch belangrijke relict dankbaar aanvaardde. Het ophalen van de aanwinst was echter een gecompliceerde aangelegenheid, die goed moest worden voorbereid.
Een tweetal andere koppelwagens uit deze serie (Dts 312 en 313) bleef tot beëindiging van de exploitatie in 1955 in gebruik op de tramweg Alkmaar Bergen aan Zee, dus ook hier is weer een combinatie met Bello, BC423, Bc425 en BC87 (BC455) mogelijk.
Specificaties | |
Naam | H(IJ)SM 6026 |
Fabrikant | HIJSM Werkplaats |
Type | Koppelwagen |
Bouwjaar | 1867 |
Spoorwijdte | 1435 mm. |
Standplaats | |
Bedrijfswaardig | nee |
Status NRR | |
Gewicht | 8405 kg. |
Lengte o/b | 7600 mm. |
Asindeling | 2 |
Oorspr.eigenaars | H(IJ)SM, GS |
Hist. nummers | HIJSM 26, 6026 |
Geschiedenis | |
1867 | In dienst bij de HSM |
1909 | Ingericht als bagagewagen voor tramdiensten |
1918-1947 | In dienst bij de Gooische Stoomram |
1947 | Verkocht aan sloperij De Boer en. Slooten te Purmerend |
1947 | Wagenbak door verkocht als schuur aan de familie Langendijk te Enkhuizen |
2011 | Door de heer Peter Langendijk aangeboden aan de Stoomtram |