- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
GoTM 14
Motorrijtuig op twee twee-assige draaistellen.
In 1929 bouwde Nordwaggon de motorrijtuigen serie 10-19 voor de Gooische Stoomtram (GS), waaronder de GS 14. De motorrijtuigen gingen dienst doen op de GS hooflijn Amsterdam-Naarden-Laren. Vanaf 1935 werden de benzinemotoren geleidelijk aan vervangen door dieselmotoren. Op 29 september 1930 werd de naam van de GS veranderd in NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM). De serie GoTM motorrijtuigen hadden vaste aanhangrijtuigen, de GoTM serie 50-59.
In 1939 werd de lijn opgeheven waardoor de motorrijtuigen en aanhangrijtuigen werden overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Het was de bedoeling dat deze als motorrijtuigen mC 501-510 en aanhangrijtuig C 551-560 de reizigersdienst op de Haarlemmermeerlijnen en de lijn Zwolle-Kampen zouden overnemen. Deels zou dit ten koste gaan van de stoomtractie en op de lijn Zwolle-Kampen zouden de oude omC 1900 motorrijtuigen worden vervangen. Vanaf de zomerdienstregeling van 1940 zou de reizigersdienst op de Haarlemmermeerlijnen worden overgenomen, echter het is bij enkele proefritten gebleven. Onder andere vanwege de brandstof tekorten is dit plan van de NS nooit doorgegaan en hebben de motorrijtuigen buiten dienst gestaan.
In 1942 werden drie motorrijtuigen (13, 15 en 19) naar Duitsland gebracht. De 11, 12 en 18 werden verkocht aan de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) in 1946, alwaar de 11 in dienst kwam als M13 op de lijn Groningen-Drachten. De andere twee diende als noodwoning in Groningen. De M13 ging na de opheffing van de lijn naar de Hoogovens (KNHS) waar deze zonder motoren directierijtuig 90 werd, dit tot 1957. Vanaf 1957 tot 1966 diende het als kantoortje.
De overige motorrijtuigen (10, 14, 16 en 17) werden samen met nog aan aantal GoTM rijtuigen in 1949 ondergebracht bij het tramdorp in Hilversum. Het tramdorp werd in 1973 afgebroken, waarbij de Tramweg Stichting (TS) de 14, samen met het bijpassende aanhangrijtuig 50 kocht voor de Museumstoomtram. Helaas is het aanhangrijtuig GoTM 50 gesloopt, maar gelukkig is het motorrijtuig GoTM 14 bewaard gebleven.
In 1975 is de GoTM 14 overgebracht naar de Museumstoomtram. Het motorrijtuig heeft jaren lang achter de werkplaats buiten gestaan, maar staat sinds 1995 in de opslag bij Corus in Beverwijk. Wanneer de GoTM 14 zal worden gerestaureerd betekent dit dat er nieuwe onderstellen en motoren zullen moeten worden vervaardigd. Op dit moment is nog niet bekend wanneer het motorrijtuig zal worden gerestaureerd.
Specificaties | |
---|---|
Tractievorm: | Diesel |
Fabrikant: | Nordwaggon, Bremen |
Type: | dmmr4 |
Bouwjaar: | 1929 |
Oorspronkelijke eigenaars: | Gooische Stoomtram (GS) / NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM) |
Verworven: | 1975 |
Cultuurhistorische waardering: | A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed |
Kerncollectie: | Ja |
Bedrijfsvaardig: | Nee |
Spoorwijdte: | 1435 mm |
Huidige locatie: | Opslag in Wervershoof |
Eigendom: | Stichting Beheer Museumstoomtram |
Gewicht: | 23,6 ton |
Lengte o/b: | 14,3 m |
Gewicht (leeg): | 5660 kg |
Asindeling: | 2’2′ |
Tractiedetails: | Diesel mechanisch |
Historische nummers: | GS14, GoTM 14, NS mC 505 |
Geschiedenis | |
---|---|
1930-1939 | In dienst bij de Gooische Stoomtram |
1939 | Verkocht aan NS, nooit in dienst geweest |
1949 | Verkocht en geplaatst als noodwoning in Hilversum |
1975 | Verkocht via de TS aan de Museumstoomtram |
1995 | Opgeslagen in de opslag bij Corus in Beverwijk |