GoTM 14

Motorrijtuig op twee twee-assige draaistellen.

In 1929 bouwde Nordwaggon de motorrijtuigen serie 10-19 voor de Gooische Stoomtram (GS), waaronder de GS 14. De motorrijtuigen gingen dienst doen op de GS hooflijn Amsterdam-Naarden-Laren. Vanaf 1935 werden de benzinemotoren geleidelijk aan vervangen door dieselmotoren. Op 29 september 1930 werd de naam van de GS veranderd in NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM). De serie GoTM motorrijtuigen hadden vaste aanhangrijtuigen, de GoTM serie 50-59.

In 1939 werd de lijn opgeheven waardoor de motorrijtuigen en aanhangrijtuigen werden overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Het was de bedoeling dat deze als motorrijtuigen mC 501-510 en aanhangrijtuig C 551-560 de reizigersdienst op de Haarlemmermeerlijnen en de lijn Zwolle-Kampen zouden overnemen. Deels zou dit ten koste gaan van de stoomtractie en op de lijn Zwolle-Kampen zouden de oude omC 1900 motorrijtuigen worden vervangen. Vanaf de zomerdienstregeling van 1940 zou de reizigersdienst op de Haarlemmermeerlijnen worden overgenomen, echter het is bij enkele proefritten gebleven. Onder andere vanwege de brandstof tekorten is dit plan van de NS nooit doorgegaan en hebben de motorrijtuigen buiten dienst gestaan.

In 1942 werden drie motorrijtuigen (13, 15 en 19) naar Duitsland gebracht. De 11, 12 en 18 werden verkocht aan de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) in 1946, alwaar de 11 in dienst kwam als M13 op de lijn Groningen-Drachten. De andere twee diende als noodwoning in Groningen. De M13 ging na de opheffing van de lijn naar de Hoogovens (KNHS) waar deze zonder motoren directierijtuig 90 werd, dit tot 1957. Vanaf 1957 tot 1966 diende het als kantoortje.

De overige motorrijtuigen (10, 14, 16 en 17) werden samen met nog aan aantal GoTM rijtuigen in 1949 ondergebracht bij het tramdorp in Hilversum. Het tramdorp werd in 1973 afgebroken, waarbij de Tramweg Stichting (TS) de 14, samen met het bijpassende aanhangrijtuig 50 kocht voor de Museumstoomtram. Helaas is het aanhangrijtuig GoTM 50 gesloopt, maar gelukkig is het motorrijtuig GoTM 14 bewaard gebleven.

In 1975 is de GoTM 14 overgebracht naar de Museumstoomtram. Het motorrijtuig heeft jaren lang achter de werkplaats buiten gestaan, maar staat sinds 1995 in de opslag bij Corus in Beverwijk. Wanneer de GoTM 14 zal worden gerestaureerd betekent dit dat er nieuwe onderstellen en motoren zullen moeten worden vervaardigd. Op dit moment is nog niet bekend wanneer het motorrijtuig zal worden gerestaureerd.

Hoorn, 4 januari 1976, foto/collectie Marius van Rijn.
Het netwerk van de GoTM.
Naarden, 1936, foto/collectie Coen Bos.
Station Weesperpoort, Amsterdam, 23 december 1929, foto/collectie Coen Bos.
Fabrieksfoto, Bremen, 1929/1930 Foto/collectie Marius van Rijn.
Foto/collectie: Museumstoomtram.
Vorige slide
Volgende slide
Specificaties
Tractievorm:Diesel
Fabrikant:Nordwaggon, Bremen
Type:dmmr4
Bouwjaar:1929
Oorspronkelijke eigenaars:Gooische Stoomtram (GS) / NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM)
Verworven:1975
Cultuurhistorische waardering:A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed
Kerncollectie:Ja
Bedrijfsvaardig:Nee
Spoorwijdte:1435 mm
Huidige locatie:Opslag in Wervershoof
Eigendom:Stichting Beheer Museumstoomtram
Gewicht:23,6 ton
Lengte o/b:14,3 m
Gewicht (leeg):5660 kg
Asindeling:2’2′
Tractiedetails:Diesel mechanisch
Historische nummers:GS14, GoTM 14, NS mC 505
Geschiedenis
1930-1939In dienst bij de Gooische Stoomtram
1939Verkocht aan NS, nooit in dienst geweest
1949Verkocht en geplaatst als noodwoning in Hilversum
1975Verkocht via de TS aan de Museumstoomtram
1995Opgeslagen in de opslag bij Corus in Beverwijk

ontdek meer