WSM 40

Motorrijtuig op twee twee-assige draaistellen.

Het DWK-motorrijtuig dat de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij (WSM) bestelde, werd het eerste in Nederland dat niet de spitse koppen van de oudere DWK-modellen bezat. Het werd in 1923 afgeleverd en ging dienst doen op de trajecten Den Haag – Hoek van Holland en Loosduinen – Kijkduin. Het eerder in 1923 alvast gehuurde motorrijtuig, dat onder hetzelfde nummer dienst had gedaan, ging terug naar de fabriek.

Het nieuwe motorrijtuig 40 bevatte in totaal 40 zitplaatsen, 11 eerste en 29 tweede klasse. Het is, met onderbrekingen wegens technische storingen, in gebruik gebleven totdat de WSM het reizigersvervoer geheel naar autobussen ging overbrengen. In 1939 werd de WSM 40 verkocht aan de Moerser Kreisbahn. Hier werd naar verloop van tijd een andere aandrijfinstallatie geïnstalleerd en werd het aan de koppen verbouwd. In 1969 is het naar Nederland terug gekeerd.

Restauratie van de WSM 40

De wagenbak en de motoren, zijn al gerestaureerd,  inclusief de herplaatsing van deuren aan de koppen, maar men heeft moeten wachten met de opbouw van het geheel omdat men andere prioriteiten stelt en de opbouw relatief veel tijd zal kosten. Een belangrijk punt wat ook meespeelt is de moeilijkheidsgraad van de versnellingsbak, die tijdens het rijden zeer veel “gevoel” vergt.

Dankzij een donatie van de  Bankgiroloterij en vooral het aandeel daarin van de fans van de stoomtram is het nu (2021) mogelijk de definitieve restauratie van dit rijtuig naar rijvaardige conditie ter hand te nemen. Samen met Loc23, eveneens van de Westlandse Stoomtram, alsmede RSTM2, de oudste nog aanwezige stoomtram loc in Nederland, zal zij een onderdeel vormen van de presentatie in de restauratiewerkplaats over de geschiedenis in al haar facetten van de stoomtram in Nederland.

Zwaag 13 mei 2011, foto/collectie
Laatste rit, Hoorn, 30 september 1973 foto/collectie Coen Bos.
Den Haag (Lijnbaan) Foto/collectie Coen Bos
Loosduinen 1925, foto/collectie Coen Bos
Het interieur in oorspronkelijke toestand.
Afleveringsrit , stop in Utrecht, september 1923, foto/collectie Museum Stoomtram.
Previous
Next
Specificaties
Tractievorm:Diesel
Fabrikant:Deutsche Werke Kiel (DWK)
Type:Motorrijtuig IV
Fabrieksnummer:36
Bouwjaar:1923
Oorspronkelijke eigenaars:Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM)
Verworven:1969
Cultuurhistorische waardering:A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed
Kerncollectie:Ja
Bedrijfsvaardig:nee
Spoorwijdte:1435 mm
Huidige locatie:Opslag te Zwaag
Eigendom:Stichting Beheer Museumstoomtram
Gewicht:18 ton
Lengte over buffers:13,42 m
Asindeling:B’B’
Tractiedetails:Diesel mechanisch
Historische nummers:WSM 40, MK 10
Aantal vaste zitplaatsen:11 eerste klasse (A),                29 tweede klasse (B)
Aantal vaste staanplaatsen:12

 

Geschiedenis
1923-1930In dienst bij WSM
1931-1969In dienst bij Moerser Kreisbahnen
1969Verkocht aan de Museumstoomtram, via de TS
1975Buiten dienst gesteld
1996Bakframe herbouwd en draaistellen gereviseerd, in afwachting van afbouw opgeslagen in Zwaag

ontdek meer