Rijtuig NS C290

Houten personen rijtuig op 2 assen.

In 1917 bouwde Werkspoor rijtuig SME 86 als één in een serie van 15 voor de Staatsmijn Emma. Het rijtuig werd hier gebruikt om de kompels van stations naar de mijnen te vervoeren. In 1923 werd het rijtuig overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS) en kwam het in dienst onder het NS nummer Cl290 (de serie als geheel was bij NS genummerd Cl286-300) en later C290.

Tot 1930 werd het gebruikt in de reizigersdienst. In 1930 verbouwde de NS het rijtuig tot een bovenleiding-montagewagen onder de nummers NS 157790 en NS 165052. In deze functie is het rijtuig tot 1969 bij de NS in dienst geweest.

De laatste rijtuigen van de serie werden in 1965 bij het mijnbedrijf uit dienst genomen. Ze waren op dat moment voor een excursietrein in gebruik.

In 1969 kwam de C290 bij de Tramweg Stichting (voorloper van de Museumstoomtram) terecht. In Hoorn kon het rijtuig snel weer als personenrijtuig worden teruggebouwd en in dienst komen. In 1998 volgde restauratie naar de toestand van 1926. In 2018 werd een meer uitgebreide restauratie afgerond, die twee jaar duurde. Daarbij is het rijtuig voor een beperkte periode teruggebracht in de nogal opvallende uitvoering die het bij aflevering in 1917 kreeg als nummer 86 van de Staatsmijn Emma.

De NS C290 (op dit moment dus als SME 86) doet dienst in de lokaalspoorstam met twee-assige rijtuigen. Het rijtuig is ingericht met ex-blokkendoos banken, maar zou historisch gezien moeten zijn voorzien van langsbanken. Voorlopig is dit om redenen van bruikbaarheid in de presentatie nog niet uitgevoerd.

 

 

Geschiedenis en verdere bijzonderheden

1917-1923 Vervoer kompels van stations naar Staatsmijnen.
1923-1930 In dienst bij Nederlandse Spoorwegen.
1930-1969 In dienst als bovenleiding-montagewagen bij NS.
1969 Overdracht aan Tramweg Stichting/Museumstoomtram.

1998

Na grote herstelling teruggebracht in toestand rond 1926

2018 Complete restauratie en herindienststelling als SME 86

 

Cultuurhistorische waardering  A status
Bouwjaar 1917
Gebouwd door Fa. Werkspoor
Gebouwd voor Staatsmijnen
Verworven 1969
Status van het object Dienstvaardig
Locatie Hoorn
Lengte over buffers  11880 mm
Breedte zonder richels   
Hoogte v.h. dak zonder uitsteeksels  3916 mm
Spoorbreedte 1435 mm
Aantal vaste zitplaatsen  58
Aantal vaste staanplaatsen   
Totaal aantal plaatsen