- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
- Documentatie
- Spoorlijn
- Seinen
- Stations en gebouwen
- Stoomlocomotieven
- Motortrams
- Personenrijtuigen
- Rijtuig SHM 501
- Rijtuig ZNSM
- Rijtuig ZE AB6
- Rijtuig ZVTM AB8
- Rijtuig NCS BC6/ (ex. GTM 21)
- Rijtuig GS 22
- Rijtuig SBM 24
- Rijtuig OG BC25
- Rijtuig OSM 34
- Rijtuig NTM C205
- Rijtuig RTM AB334
- Rijtuig RTM AB341
- Rijtuig RTM AB370
- Rijtuig RTM AB395
- Rijtuig NS BC423
- Rijtuig NS BC425
- Rijtuig NS BC455
- Rijtuig LTM 1502
- Rijtuig LTM 1504
- Rijtuig NS C290
- Rijtuigen SHM 51 t/m 61
- Tramrijtuigen B19 en B20
- Goederenwagens
- Overige collectie
Railbouwwagen KLv 50/8508/KLv51-9339
Na de schenking van onze “Schelde” stoomkraan aan onze collega’s van de Stoomtrein Goes-Borsele ontstond de noodzaak voor een nieuw stuk gereedschap dat ons terzijde kon staan bij zwaardere klussen rondom Weg en Werken en de Werkplaats.
Onder ons mogelijk in dienst te stellen materieel bevond zich een dergelijk stuk gereedschap en wel in de vorm van “Rottenkraftwagen” (gemotoriseerde werklieden transportwagen) KLV 50-8508, oorspronkelijke eigenaar de Deutsche Bundesbahn.
De KLV 50 werd in 1960 gebouwd door de firma Schöma onder bouwnummer 2360, is van het type 45 M (Bauart B-dm, en heeft een spoorbreedte van 1435 mm (normaalspoor).
De wagen werd in de jaren ’60 door het “DB Ausbesserungswerk” Bremen-Sebaldtsbrück voorzien van een Atlas hydraulische kraan en omgenummerd in KLV 51-9339, zij werd daarna geïntegreerd in een railbouwtrein van Bahnwerkstelle Tübingen (o.a Bauzug 2906).
Op 25 augustus 1982 werd ze buiten dienst gesteld en daarna (in de jaren ’80) verkocht aan de firma Railbouw B.V. te Leerdam.
Deze firma heeft haar in 1994, met een reserve motor aan de Stoomtram geschonken, inmiddels is dit goede stuk gereedschap volledig door een “dedicated team” van vrijwilligers gerestaureerd en veelvuldig in gebruik, we vragen ons nog steeds af hoe we ooit zonder hebben kunnen werken.