Centraal Station in Medemblik wordt klaargestoomd voor de toekomst

De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik is in 2019 en 2020 bezig met een grootschalig project op en rond het in 1887 gebouwde station van Medemblik. Het spoor en de ondergrond is aan groot onderhoud toe. Een goede reden om de inrichting van het emplacement grondig te verbeteren en de faciliteiten van het museale gebouw als “Centraal Station” voor het toerisme in de regio te verbeteren.

Herinrichting
De herinrichting wordt deels in eigen beheer, deels door enkele aannemers uitgevoerd in de beperkte winterperiode waarin er geen stoomtrams in Medemblik komen. Tot eind maart 2019 was dit het geval. Omdat het project te omvangrijk is om in deze periode uit te voeren, volgt het tweede – westelijk gelegen – deel van de herinrichting in de volgende winterperiode (dec 2019- mrt 2020).

Naast het vernieuwen van de rails, wordt ook het spoorwegemplacement opnieuw ingericht. Wissels en sporen worden zodanig verlegd dat twee lange stoomtrams met honderden bezoekers gelijktijdig in Medemblik kunnen worden ‘afgehandeld’. De beide perrons worden verlengd, de toiletfaciliteiten worden uitgebreid en er komt een historische inrichting om de stoomlocomotieven van water te kunnen voorzien. Tenslotte wordt de routing voor de bezoeker in het monumentale stationsgebouw verbeterd.

Investering
De Stichting Beheer Spoorlijn van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik investeert ruim € 500.000,– en vele (vrijwillige) manuren in dit project. Bijdragen mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van BankGiro Loterij. In de omgeving zal de verzorgde aanblik van het station en het spoorwegemplacement direct opvallen. Voor de Museumstoomtram zelf betekent het dat Medemblik zijn rol als ‘Centraal Station’ kan blijven ontwikkelen. Dat is belangrijk nu steeds meer bezoekers reizen met stoomtram en aansluitende bootdienst en hun weg willen vinden in de historische binnenstad. Deze centrale plek in de stad zal in de toekomst meer en meer als ‘toeristische hub met museale uitstraling’ worden gebruikt.

Update 1 december 2019: vanaf medio december zal de Museumstoomtram beginnen met het uitvoeren van de tweede fase om het spoorwegemplacement van Medemblik klaar te maken voor de toekomst. De afgelopen maanden zijn al diverse voorbereidingen getroffen; zo zijn er al vier nieuw te plaatsen wissels als een soort van bouwpakket in elkaar gezet. Nadat de laatste stoomtram van 2019 op 13 december Medemblik heeft verlaten, zullen kort daarna sporen en wissels tussen het perron en de overweg Overtoom worden gedemonteerd. De volgende werkzaamheden staan daarna op de planning tot maart 2020:

  • Saneren en profileren van de ondergrond;
  • Aanleggen van kabels;
  • Aanbrengen van wegendoek en daarop een onderlaag steenslag;
  • Montage van de vier nieuwe wissels en nieuwe sporen met dwarsliggers;
  • Volstorten met een afwerklaag steenslag;
  • Het recht en op hoogte leggen van het spoor;
  • Diverse afwerkingen, waaronder het opnieuw plaatsen van de seinpaal bij de Overtoom.

In het deel dat afgelopen wintermaanden (begin 2019) is aangepakt, worden ook nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd. Zo wordt er een nieuw hek aan de oostzijde rondom het terrein aangebracht en wordt een tweede waterkolom voor het vullen van water in de locomotieven geplaatst. Momenteel wordt ook gewerkt aan het afwerken van de nieuwe betonbak, waarin het water voor de stoomlocomotieven is opgeslagen.

Helaas zal het door het gebruik van zware machines niet helemaal lukken om overlast te voorkomen. Uiteraard doen de Museumstoomtram en haar aannemers er alles aan om de overlast te beperken. Het uiteindelijke resultaat zal zijn dat ook dit deel van het emplacement weer keurig is opgeknapt.

Kijk voor een fotoverslag van de werkzaamheden op deze website onder ‘over het museum’ > ‘nieuws’ > ‘langs de lijn’.