WSM 40

Motorrijtuig op twee twee-assige draaistellen.

Het DWK-motorrijtuig dat de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij (WSM) bestelde, werd het eerste in Nederland dat niet de spitse koppen van de oudere DWK-modellen bezat. Het werd in 1923 afgeleverd en ging dienst doen op de trajecten Den Haag – Hoek van Holland en Loosduinen – Kijkduin. Het eerder in 1923 alvast gehuurde motorrijtuig, dat onder hetzelfde nummer dienst had gedaan, ging terug naar de fabriek.

Het nieuwe motorrijtuig 40 bevatte in totaal 40 zitplaatsen, 11 eerste en 29 tweede klasse. Het is, met onderbrekingen wegens technische storingen, in gebruik gebleven totdat de WSM het reizigersvervoer geheel naar autobussen ging overbrengen. In 1939 werd de WSM 40 verkocht aan de Moerser Kreisbahn. Hier werd naar verloop van tijd een andere aandrijfinstallatie geïnstalleerd en werd het aan de koppen verbouwd. In 1969 is het naar Nederland terug gekeerd.

Restauratie van de WSM 40

De wagenbak en de motoren, zijn al gerestaureerd,  inclusief de herplaatsing van deuren aan de koppen, maar men heeft moeten wachten met de opbouw van het geheel omdat men andere prioriteiten stelt en de opbouw relatief veel tijd zal kosten. Een belangrijk punt wat ook meespeelt is de moeilijkheidsgraad van de versnellingsbak, die tijdens het rijden zeer veel “gevoel” vergt.

Dankzij een donatie van de  Bankgiroloterij en vooral het aandeel daarin van de fans van de stoomtram is het nu (2021) mogelijk de definitieve restauratie van dit rijtuig naar rijvaardige conditie ter hand te nemen. Samen met Loc23, eveneens van de Westlandse Stoomtram, alsmede RSTM2, de oudste nog aanwezige stoomtram loc in Nederland, zal zij een onderdeel vormen van de presentatie in de restauratiewerkplaats over de geschiedenis in al haar facetten van de stoomtram in Nederland.

Onderweg van Kiel naar Loosduinen, Utrecht, september 1923.
In Loosduinen gearriveerd 1924
Spoor-en tramwegkaart, situatie 1931
Aan het beginpunt Lijnbaan te Den Haag.
De motorwagen in Medemblik, april 1972
In de loods te Zwaag 13 mei 2011
Interieur, kort na indienststelling 1923
Previous
Next
Geschiedenis
1923-1930In dienst bij WSM.
1931-1969In dienst bij Moerser Kreisbahnen.
1969Verkocht aan de Museumstoomtram, via de TS.
1975Buiten dienst gesteld.
1996Bakframe herbouwd en draaistellen gereviseerd, in afwachting van afbouw opgeslagen in Zwaag.
2021Begin afbouw in Hoorn. 

 

Specificaties
Tractievorm:Diesel.
Fabrikant:Deutsche Werke Kiel (DWK).
Type:Motorrijtuig IV.
Fabrieksnummer:36.
Bouwjaar:1923.
Oorspronkelijke eigenaars:Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM).
Verworven:1969.
Cultuurhistorische waardering:A status in Nationaal Register Mobiel Erfgoed.
Kerncollectie:Ja.
Bedrijfsvaardig:nee.
Spoorwijdte:1435 mm.
Huidige locatie:Opslag te Zwaag.
Eigendom:Stichting Beheer Museumstoomtram.
Gewicht:18 ton.
Lengte over buffers:13,42 m.
Asindeling:B’B’.
Tractiedetails:Diesel mechanisch.
Historische nummers:WSM 40, MK 10.
Aantal vaste zitplaatsen:11 eerste klasse (A),                29 tweede klasse (B)
Aantal vaste staanplaatsen:12

 

ontdek meer