Railbouwwagen KLv 50/8508/KLv51-9339

Na de schenking van onze “Schelde” stoomkraan aan onze collega’s van de Stoomtrein Goes-Borsele ontstond de noodzaak voor een nieuw stuk gereedschap dat ons terzijde kon staan bij zwaardere klussen rondom Weg en Werken en de Werkplaats.

Onder ons mogelijk in dienst te stellen materieel bevond zich een dergelijk stuk gereedschap en wel in de vorm van “Rottenkraftwagen” (gemotoriseerde werklieden transportwagen) KLV 50-8508, oorspronkelijke eigenaar de Deutsche Bundesbahn.

De KLV 50 werd in 1960 gebouwd door de firma Schöma  onder bouwnummer 2360, is van het type 45 M (Bauart B-dm, en heeft een spoorbreedte van 1435 mm (normaalspoor).

De wagen werd in de jaren ’60 door het “DB Ausbesserungswerk” Bremen-Sebaldtsbrück voorzien van een Atlas hydraulische kraan en omgenummerd in KLV 51-9339, zij werd daarna geïntegreerd in een railbouwtrein van Bahnwerkstelle Tübingen (o.a Bauzug 2906).

Op 25 augustus 1982 werd ze buiten dienst gesteld en daarna (in de jaren ’80) verkocht aan de firma Railbouw B.V. te Leerdam.

Deze firma heeft haar in 1994, met een reserve motor aan de Stoomtram geschonken, inmiddels is dit goede stuk gereedschap volledig door een “dedicated team” van vrijwilligers gerestaureerd en veelvuldig in gebruik, we vragen ons nog steeds af hoe we ooit zonder hebben kunnen werken.

Nog bij de Deutsche Bundesbahn, foto/collectie Museum Stoomtram.
Onderweg naar Hoorn, foto/collectie Museum stoomtram.
Hoorn, foto/collectie Museum Stoomtram
Wognum - Nibbixwoud
Hoorn
Hoorn
Previous
Next

ontdek meer