De Stoomtram in de 19e Eeuw

 

Oudste nog rijdende locomotief van Nederland bijna compleet

 

Veel glimmend koper; een voorname donkergroene kleur, afgezet met zwarte en witte biezen. Locomotieven in de negentiende eeuw zagen er bijna uit als rijdende kunstwerken. In het kader van kennisbehoud en -overdracht werkt een team meest jonge vrijwilligers van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik inmiddels tien jaar aan het in rijdende staat op de rails terugbrengen van stoomlocomotief NS 6513. De machine is gebouwd in 1887 door de Duitse fabriek Hohenzollern.

 

De heer Albers
Nog even en de NS 6513 zal de oudste nog rijdende locomotief in Nederland zijn. Want het einde van de uitdagende restauratieklus komt in zicht. Komende zomer gaat de vijftien ton zware oldtimer weer rijden tussen Hoorn en Medemblik. Op 1 maart 2017 bereikte de restauratie een mijlpaal. In de restauratiewerkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn kreeg de locomotief haar definitieve identiteit, met het monteren van de nummerplaten 6513 van de Nederlandsche Spoorwegen. De eer om deze klus uit te voeren viel te beurt aan de heer L.J.P. Albers uit Heiloo. De heer Albers heeft al lange tijd een grote verdienste op het gebied van spoorwegfotografie. Onlangs werd nog een boek van zijn werk samengesteld over de stoomtram Bello tussen Alkmaar en Bergen aan Zee.

 

Oudste stoomtrams
Binnenkort zal de locomotief voor het eerst worden beproefd onder stoom. Locomotief NS 6513 wordt officieel in dienst gesteld tussen Hoorn en Medemblik op 1 juli. Ze speelt in de komende zomer een hoofdrol met nog twee historische railvoertuigen in een thematentoonstelling over de oudste stoomtrams die in Nederland hebben gereden (de eerste stoomtrams in ons land reden vanaf 1879). Voor het eerst in lange tijd kan dan weer een rit achter een locomotief uit de negentiende eeuw worden gemaakt.

Meer informatie over locomotief NS 6513

 

Eric Sallevelt maakte onderstaande foto's van de gebeurtenis